Voor de lesgever



Leerplan 2014/037 Gemeenschapsonderwijs, BSO, 3e graad 1ste leerjaar, Lassen-constructie PV
Leerplandoelstelling p7, 1.1. veiligheid P23, 10.3.3 (verticaal stijgend) de stompe plaatlas verbinding met beklede elektrode lassen (staal)



De leerlingen kunnen:
1. De instructiefiches m.b.t. veiligheid naleven (a)
2. Het toevoegmateriaal visueelcontroleren (sm) (toepassen)
3. De gebreken van het toevoegmateriaal melden (c) (weten)
4. De lasmethodebeschrijving toepassen bij de voorbereiding van de stompeplaatlasverbinding (sm) (toepassen)
5. De stompeplaatlasverbinding in volgende positie realiseren PF (verticaal stijgend) (sm) (toepassen)
6. De stompe plaatlasverbinding overal en gelijkmatig inbranden (sm) (toepassen)
7. De lasmethode beschrijving gebruiken bij het afwerken van de las (sm) (toepassen)
8. De stompe plaatlasverbinding opzuiveren met het nodige materiaal (sm) (inzien)
9. De slag wegbikken (sm) (toepassen)
10.De lasspatten verwijderen (sm) (toepassen)
11.De slijptechnieken gebruiken (sm) (toepassen)
12.De stompe plaatlasverbinding borstelen (sm) (toepassen)


Werkvormen
Oefeningen;
Deze klasblog behandeld vooral individuele werkvormen a.d.h.v. een zelfstudiepakket aangeboden in de klasblog kunnen de leerlingen zelfstandig leren en oefeningen maken.

Didactische principes
Activiteitsprincipe: leerlingen kunnen actief meedenken en oefeningen maken.
Belangstellingsprincipes: leerstof sluit aan met de interesses van de leerling
Aanschouwelijkheidsprincipes: leerlingen kunnen voorbeelden bekijken via filmpjes of foto's
Herhalingsprincipe: in de les aangereikte leerstof komt terug in de klasblog
Individualisatieprincipe: leerlingen kunnen zelfstandig de les verwerven en verwerken




Overeenstemming met de ICT diamant

De leerlingen kunnen de klasblog gebruiken om op een eigentijdse  manier actief bezig te zijn met de aangereikte leerstof.
De leerlingen kunnen de klasblog gebruiken om de aangereikte leerstof zelfstandig te herhalen
De leerlingen kunnen door gebruik te maken van de oefeningen in de klasblog de leerstof herhalen en nakijken of ze de leerstof hebben verworven.